Alle inhoud verloopt via communicatie

Interne communicatie verbeteren

Interne communicatie is alle uitwisseling van informatie binnen een organisatie die bijdragen aan de organisatiedoelstelling. Dit kan in de vorm van werkoverleg, maar ook via intranet, mail, een personeelsblad of een brief. 

‘Interne communicatie is belangrijk.’ Daar kan niemand het mee oneens zijn en toch is goede interne communicatie binnen een organisatie of team makkelijker gezegd dan gedaan. Beslissingen zijn soms onvoldoende doordacht, waar de hele organisatie nadeel van kan hebben. Zaken lopen niet samenhangend waardoor conflicten kunnen ontstaan.

Vijf tips om de interne communicatie te verbeteren:

  1. Maak een plan

       Planning is everything! Zorg voor een plan en betrek je medewerkers daarbij; zo is helder aan welke informatie behoefte is, waar medewerkers open voor staan en ook wat er beter kan. Je hoeft niet alles opnieuw te doen: wat werkt er nu al en wat kan er beter

  1. Zorg voor een sociaal veilige omgeving
    • In een hiërarchische organisatie is de interne communicatie vaak top-down: directie en management zijn de enigen die communiceren. Ook de medewerkers hebben veel kennis en expertise: maak er gebruik van! Interne communicatie verbeteren komt van twee kanten: top-down en bottom-up; het is echt zonde om de kennis, vaardigheden en expertise van je medewerkers niet te volledig te gebruiken.
  1. Faciliteer verbinding
    • Op verschillende afdelingen werken verschillende mensen; front desk medewerkers hebben vaak net even andere competenties dan bijvoorbeeld de medewerkers van de financiële afdeling. Zeker als die niet regelmatig met elkaar in gesprek gaan, kan dat zorgen voor misverstanden en beelden over en weer die de samenwerking niet bevorderen.
  1. Gebruik de juiste hulpmiddelen
    • Interne communicatie kan je via allerlei verschillende hulpmiddelen laten verlopen. Het is belangrijk de hulpmiddelen te gebruiken die passen bij de organisatie en die de medewerkers prettig en handig vinden.
  1. Zorg voor diversiteit
    • Interne communicatie gaat meestal over formele en informatieve zaken en dat kan al snel saai gevonden worden. Communiceer ook over onderwerpen die de medewerkers aanspreken, informele berichten die interessant en leuk zijn om te lezen. Dit zorgt voor afwisseling wat de interactie verhoogt met betrekking tot de interne communicatie.

Wil je meer weten?

Wil je meer weten of vrijblijvend kennis maken om te verkennen wat wij eventueel voor jullie kunnen betekenen? Bel me, stuur een appje op +31 (0)6 24761086 of mail me (caroline@freeyourpotential.nl). Je hoort binnen 24 uur van me, ik ben benieuwd naar jouw vraag.